Wednesday, 2 August 2017

မ်က္စိကျမင္တဲ့ ၀ီထိစိတ္ျဖစ္ပုံ


အဘိဓမၼာ၊ ဒုတိယဆင့္၊ ဝီထိပိုင္း (၆-ခ)
ဘယ္အရာပဲျဖစ္ျဖစ္ သက္တမ္းရွိတယ္ေနာ္၊
ျပန္တြက္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီ မ်က္စိတံခါးကေန ဆက္သြယ္လာတဲ့ အဆင္းအာ႐ံုေလး ဘယ္သူနဲ႔ ၿပိဳင္ျဖစ္တံုးဆိုရင္ အတီတဘဝင္နဲ႔ ၿပိဳင္လာတယ္၊
သူ႔ေရွ႕က သူမထင္ခင္ ဘဝင္ ၃-ခု ရွိတယ္၊
အဲဒီ ပထမဘဝင္စိတ္ကေလးနဲ႔ သူက ၿပိဳင္တူဝင္လာတာ၊
သို႔ေသာ္ ပထမဘဝင္စိတ္သည္ သူနဲ႔ အဆက္အသြယ္ မလုပ္ဘူး၊
ဒုတိယဘဝင္စိတ္ကလည္း သူနဲ႔ အဆက္အသြယ္ မလုပ္ဘူး၊
တတိယဘဝင္စိတ္ကလည္း သူနဲ႔ အဆက္အသြယ္ မလုပ္ဘူး၊
သူနဲ႔ စၿပီးေတာ့ အဆက္အသြယ္လုပ္တာ ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္းက်မွသာ ျဖစ္တယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ 
"အတီတဘဝင္၊ 
ဘဝဂၤစလန၊ 
ဘဝဂၤဂုပေစၦဒ၊
ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း၊ 
စကၡဳဝိညာဏ္၊ 
သမၸဋိစၦိဳင္း၊
သႏၲီရဏ၊ 
ဝုေ႒ာ၊ 
ေဇာ ၇-ႀကိမ္၊ 
တဒါ႐ံု ၂-ႀကိမ္" 
ဒီလိုေျပာတာ၊
အဲဒီစိတ္ေတြကို ေပါင္းၿပီးၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ၁၇-ခု ရွိတယ္၊
အဲဒီ စိတ္ ၁၇-ခုသည္ ေဟာဒီ႐ူပါ႐ံုေလးနဲ႔ ဆက္သြယ္ၿပီး အလုပ္လုပ္တဲ့ စိတ္ ၁၇-ခု ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ႐ူပါ႐ံုသက္တမ္းကလည္း ဒုတိယ တဒါ႐ံုရဲ႕ ခ်ဳပ္တဲ့ဘင္ခဏနဲ႔ သြားၿပီးေတာ့ ဒီ႐ူပါ႐ံုေလးဟာ ခ်ဳပ္သြားတယ္၊
မ်က္စိထဲမွာ ထင္ဟပ္လာတဲ့ ႐ူပါ႐ံုေလးရဲ႕သက္တမ္းဟာ ကုန္ဆံုးသြားတယ္၊
သက္တမ္းေစ့သြားၿပီလို႔ ေျပာတယ္၊
ေနာက္ထပ္ျမင္တာက ေနာက္ေလ၊
တစ္ေနကုန္ ထိုင္ၾကည့္ေနလည္း ဒီလိုပဲ သြားေနမွာပဲ၊
သူ႔သက္တမ္းေလးနဲ႔သူ သြားေနမွာပဲ။
သို႔ေသာ္ အဲဒီျခားနားခ်က္ကို လူေတြက မျမင္ႏိုင္ဘူး၊
ျမင္ႏိုင္ပါ့မလား၊
ဖေယာင္းတိုင္ေလးတစ္တိုင္ပဲ ၾကည့္ပါလား - ဖေယာင္းတိုင္ေလးတစ္တိုင္ ထြန္းထားလို႔ရွိရင္ ဒီဆီေလးနဲ႔ ဒီမီးစာေလး ကုန္သြားရင္ ေနာက္ဆီ ေနာက္မီးစာ ျဖစ္သြားၿပီ၊
သို႔ေသာ္ အဲဒီ ျခားနားခ်က္ကို ျမင္ရရဲ႕လားဆို မျမင္ရဘူး၊
အဲဒီသေဘာမ်ိဳးပဲ၊
ဒီ လူ႔ရဲ႕စိတ္ေတြ အာ႐ံုေတြကလည္းပဲ အဲဒီလို အမ်ားႀကီး ျဖတ္သန္းၿပီးေတာ့ သြားေနတယ္၊
ဒါ မ်က္စိထဲမွာ ေပၚလာတဲ့ အတိမဟႏၲဆိုတဲ့ အဆင္းအာ႐ံုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ အခုလို စိတ္ေတြ ျဖစ္တယ္။
သို႔ေသာ္ အဲဒီေလာက္ေလး ျဖစ္႐ံုနဲ႔ ဒီပန္းပြင့္ဆိုတာကို သိသလားလို႔ဆို - မသိေသးဘူး၊
ပန္းပြင့္ေလးတစ္ခု ျမင္လိုက္တယ္ ဆိုပါစို႔-
ကိုယ့္ေရွ႕ အလင္းေရာင္ေကာင္းေကာင္းထဲမွာ ပန္းေလး ျမင္တယ္ဆို 
ထင္ထင္ရွားရွားႀကီး ျမင္လိုက္တယ္ဆိုရင္
ဘဝင္စိတ္ကေလး ၃-ခုအၿပီးမွာ
ပဥၥဒြါရာဝဇၨန္း ျဖစ္လာတယ္။
ပန္းပြင့္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္က ျမင္လိုက္တယ္၊
သမၸဋိစၦိဳင္းစိတ္က လက္ခံေပးလိုက္တယ္၊
သႏၲီရဏက စူးစမ္းတယ္၊
ဝုေ႒ာက ပိုင္းျခားသတ္မွတ္ေပးလိုက္တယ္၊
ႀကိဳက္ရင္ ဇဝနက ေလာဘျဖစ္ၿပီးေတာ့, ဘုရားတင္မယ္ဆိုရင္ ကုသုိလ္စိတ္ ျဖစ္ၿပီးသြားတယ္၊
တဒါ႐ံုက ဆက္ခံၿပီး ေနာက္ဆံုးမွာ ဒီမ်က္စိထဲမွာ ထင္ဟပ္လာတဲ့ ပန္းပြင့္ဆိုတဲ့ အာ႐ံုေလး ခ်ဳပ္ဆံုးသြားတယ္၊
ခ်ဳပ္ဆံုးသြားေတာ့ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ပန္းလို႔ သိသလားဆို မသိေသးဘူးတဲ့။
ဘယ္က်မွ သိတုံုးဆိုရင္ အဲဒီေနာက္မွ mind door လို႔ ေခၚတဲ့ မေနာဒြါရမွာ
"အဲဒါကို ငါျမင္တာေလးက ဘာေလးတံုး" ဆို ျပန္စဥ္းစားတယ္၊
ျပန္စဥ္းစားတဲ့ ဝီထိေလးကေတာ့ သူ႔မွာလည္း ျပန္စဥ္းစားလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ စဥ္းစားတာက ေနာက္က်သြားၿပီ၊
ခုနက ဘဝင္ေတြကေန ဆက္ၿပီးေတာ့ ဘဝဂၤစလန ဘဝဂၤုပေစၦဒ ဆိုၿပီး အာ႐ံုအေျပာင္းအလဲေလးမွာ ဘဝင္စိတ္က ျပန္စဥ္းစားတဲ့ အာ႐ံုကို ဒီပန္းအာ႐ံုကို မယူႏိုင္ဘူး၊
မယူႏိုင္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ ဘဝင္ေလးက လႈပ္ၿပီးေတာ့ ျပတ္သြားၿပီးမွ မေနာဒြါရာဝဇၨန္း ဆိုၿပီးေတာ့ ဒီအာ႐ံုေလးကို ဖြင့္ေပးလိုက္တာ၊
အဲဒါက်ေတာ့ အတိတ္ ျဖစ္သြားၿပီ။
ခုနက မ်က္စိကျမင္ၿပီးေတာ့ အလုပ္လုပ္တဲ့ စိတ္ေတြက်ေတာ့ ပစၥဳပၸန္တည့္တည့္လုပ္တာ၊
သူ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနတုန္း လုပ္သြားတာ၊
အခု ေနာက္ထပ္စိတ္ ျပန္ေတြးတာက်ေတာ့ အာ႐ံုက အတိတ္ျဖစ္သြားၿပီ၊
တကယ္ျမင္ေနတဲ့ဟာ မဟုတ္ေတာ့ဘူး၊
စိတ္ကူးထဲမွာ မွတ္ထားတဲ့အာ႐ံု ျဖစ္သြားၿပီ၊
အဲဒီအာ႐ံုကို မေနာဒြါရာဝဇၨန္းက စိတ္တံခါးကို ဖြင့္ေပးလိုက္မွ ခ်က္ခ်င္း ေရာက္လာတာ၊
ခ်က္ခ်င္း ေရာက္လာၿပီးေတာ့ ပန္းဆိုတာ ဘာပါလိမ့္ဆိုတာ ျပန္စဥ္းစားသြားၿပီ၊
ျပန္စဥ္းစားသြားၿပီး တစ္ခါ သူတို႔လည္းပဲ ခ်ဳပ္သြားၿပီး ေနာက္ထပ္တစ္ခါ တတိယအႀကိမ္ တစ္အုပ္စု ေပၚလာျပန္တယ္၊
mind door မွာပဲ။
အဲဒီေပၚလာတဲ့ အခါမွာလည္းပဲ ဒုတိယဝီထိနဲ႔ တတိယဝီထိၾကားမွာ လာျပန္ၿပီ - ဘဝင္ ၂-ခု၊
ဘဝဂၤစလန၊ ဘဝင္ဂၤုပေစၦဒ လာၿပီးေတာ့မွ ခုနက mind door တံခါးဖြင့္ေပးတဲ့ မေနာဒြါရာဝဇၨန္း ျဖစ္တယ္၊
ျဖစ္ၿပီးရင္ ေဇာ၊
အဲဒီက်ေတာ့ သူက အမည္တပ္လာၿပီ၊
ပန္းဆိုတဲ့အမည္ေလးကို တပ္လာၿပီ၊
စကားလံုးေလး ရလာၿပီ၊
ရလာၿပီးေနာက္ အနက္အဓိပၸာယ္ နားလည္သြားတဲ့ အဆင့္က်ေတာ့ တတိယအဆင့္ေလာက္က်မွ နားလည္တယ္။
အသံလည္း ဒီအတိုင္းပဲ၊
အနည္းဆံုး ေလးဝီထိေလာက္ ျဖစ္ရတယ္၊
ဒါ ေယဘုယ် ေျပာတာေနာ္၊
ေယဘုယ်ေျပာရတဲ့စကား၊
ဒီထက္ ၾကာတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္တယ္၊
အဲဒါ မ်က္စိကျမင္ၿပီး အဲဒီ ၄-နံပါတ္ ဝီထိ mind door မွာ ျပန္စဥ္းစားတဲ့ ဝီထိျဖစ္ၿပီးေတာ့မွ
"ဒါ ပန္းပါလား"ဆိုတာ သိတာ၊
အဲဒီေနာက္မွာလည္း ဘာပန္းတံုးဆိုတာ တစ္ခါလာဦးမယ္ ထပ္ၿပီးေတာ့၊
အရင္တုန္းက ေတြ႕ဖူးရင္ေတာ့ ခ်က္ခ်င္းလိုလို သိေနတယ္၊
မေတြ႕ဖူးလို႔ရွိရင္ "ဘာပန္းပါလိမ့္" "ဘာပန္းပါလိမ့္" နဲ႔ ေခါင္းထဲမွာ question ေတြပဲ လာေနမွာပဲ၊
ျပန္ေတြးလို႔ရွိရင္ေနာ္၊
ဒါ မ်က္စိက ျမင္တဲ့ ဝီထိစိတ္ျဖစ္ပံုကို ေျပာတာ။
အသံၾကားတဲ့ဝီထိလည္း ဒီအတိုင္းပဲ၊
ဆိုပါစို႔-
တစ္ေယာက္က ေျပာလိုက္တယ္ dog ဆိုတဲ့ အသံေလး ေျပာလိုက္တယ္၊
အဂၤလိပ္စာ သိတဲ့သူတို႔၊ အဂၤလိပ္စာ အေလ့အက်င့္ရွိတဲ့သူတို႔က dog ဆိုတာ ေခြးဆိုတာ သူမွတ္လိုက္တယ္ေပါ့ေနာ္၊
ဒီအသံေလး ၾကားလိုက္တာနဲ႔ တစ္ၿပိဳင္နက္ ခုနက စကၡဳဝိညာဏ္စိတ္အစား ေသာတဝိညာဏ္စိတ္ ထည့္ၿပီးေတာ့ ခုနက ၁၇-ခ်က္ စိတ္ေတြဟာ ဒီအသံေလးေပၚမွာ ျဖစ္လာတယ္၊
အသံေလးနဲ႔ ယွဥ္တြဲၿပီးေတာ့ အသံေလးေပၚမွာ ဒီစိတ္ေတြ ျဖစ္လာတာ၊
ျဖစ္လာၿပီးတဲ့အခါက်ေတာ့ ျပန္စဥ္းစားတယ္၊
dog ဆိုတဲ့ အသံကို ျပန္ၿပီးေတာ့ ေတြးတယ္၊
ေတြးလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ dog ဆိုတဲ့ စကားလံုးကို သူက တတိယစိတ္ေလာက္က်ေတာ့ သိသြားၿပီးေတာ့၊
အေကာင္ျမင္တာက်ေတာ့ စတုတၳစိတ္ေလာက္က်မွ အေကာင္သြားျမင္တာ၊
ေဟာ dog ဆိုတာ ဒီအေကာင္ပဲ၊ နားရြက္နဲ႔ အၿမီးနဲ႔ အဲဒီလို ျမင္သြားတာ၊
အဲဒါ dog ကို သိမထားဘူးဆိုရင္ 
"ဘာပါလိမ့္, ဘာပါလိမ့္"
"ဒီလူေျပာတာ ဘာပါလိမ့္" ဆိုၿပီး question ေတြခ်ည္းလာမွာပဲ၊ ဟုတ္ရဲ႕လား၊
ဒါက လူ႔ရဲ႕စိတ္သဘာဝက ဒီပံုစံအတိုင္း သြားေနတာ။
ဒါကို "စိတၱနိယာမ" လို႔ ေခၚတာပဲ၊ 
ဘယ္သူကမွ လာၿပီးေတာ့ control လုပ္ေနတာလည္း မဟုတ္ဘူး၊
စိတၱနိယာမ mental order အတိုင္း သြားေနတာ၊
ဒါ စိတ္ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ၊
အဲဒီလို ျဖစ္စဥ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး အခုေျပာတာက အတိမဟႏၲအာ႐ံုနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေျပာတာ၊
ဘဝင္စိတ္ ၃-ခု၊ 
အတီတဘဝင္ေလး တစ္ခု လြန္ၿပီးေတာ့မွ ထင္လာတယ္၊
ဒါက အႀကီးဆံုးအာ႐ံု။
သာမန္ႀကီးတဲ့အာ႐ံုက်ေတာ့ ခုနကထက္ ဘဝင္စိတ္ေတြ ပိုၿပီး ျဖစ္လာၿပီ၊
ေသးတဲ့အာ႐ံုက်ေတာ့ ဘဝင္စိတ္ေတြက ပိုလာတယ္၊
သိပ္ေသးတဲ့အာ႐ံုက်ေတာ့ ဝီထိစိတ္ေတာင္ မျဖစ္ေတာ့ဘူး၊
ဘဝင္စိတ္ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္တယ္၊
ဘာနဲ႔ ဥပမာတူတုံုးဆိုရင္ ကေလးေလးတစ္ေယာက္ အိပ္ေနတာကို ႏႈိးလိုက္တယ္၊
"အင္း" ဆိုၿပီး ဟိုဘက္လွည့္ အိပ္သြားတယ္၊ မႏိုးဘူး၊
အဲဒါမ်ိဳးလိုပဲ တံခါးဝကေန အာ႐ံုက ျဖတ္ေက်ာ္ေပမယ့္လို႔ စိတ္နဲ႔မေတြ႕ဘူး၊
မေတြ႕ေတာ့ ျပန္အိပ္ေပ်ာ္သြားတယ္၊ 
ဘဝင္စိတ္က ျပတ္မသြားဘူးလို႔ေျပာတာ၊
ျပတ္မသြားဘူး ဆက္အိပ္သြားတယ္ေပါ့၊
အတိပရိတၱာ႐ံု ဆိုတာ အဲဒါမ်ိဳးကို ေခၚတာ။
အားလံုးေပါင္းလိုက္လို႔ရွိရင္ စကၡဳဒြါရမွာ ၁၅-ဝီထိ ရွိတယ္၊
ျဖစ္ႏိုင္တာကို ေျပာတာ၊
ေသာတဒြါရမွာလည္း ၁၅-ဝီထိ ရွိတယ္၊
၁၅-ဝီထိ ငါးလီေပါင္းလိုက္တဲ့အခါက်ေတာ့ ၇၅-ဝီထိ ရွိတယ္တဲ့၊
ေဟာ- လူ႔ရဲ႕ သႏၲာန္မွာ ျဖစ္ႏိုင္တာေတြကို ေရတြက္ၿပီးေတာ့ ေျပာတာ၊
၇၅-ဝီထိ၊
ဒါက ေန႔စဥ္ လူ႔ဘဝမွာ ႀကံဳေတြ႕ေနရတဲ့ ငါးဒြါရမွာေတြ႕ရတဲ့ စိတ္ျဖစ္စဥ္ေတြပဲ။
ဒီျဖစ္စဥ္ေတြကို သိရွိနားလည္ထားလို႔ရွိရင္
"ဘယ္အရာမွ ရပ္တန္႔ေနတာမဟုတ္ဘူး၊
အာ႐ံုေၾကာင့္ စိတ္ေတြဟာ ျဖစ္ေနတယ္၊
ဆိုင္ရာဆိုင္ရာ အေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေနတယ္၊
ထိုျဖစ္ေပၚေနတဲ့ စိတ္ေတြဟာ မၿမဲပါလား၊
'ငါ' လို႔ သတ္မွတ္စရာ မရွိပါလား၊
'ငါ့ဥစၥာ' လို႔လည္း ေျပာစရာ မရွိပါလား"
လို႔ ဗုဒၶျမတ္စြာဘုရား ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ အနိစၥ ဒုကၡ အနတၱ လို႔ဆိုတဲ့ သဘာဝ တရားေတြက ထင္ထင္ရွားရွား ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ အဘိဓမၼာတရားကို နာယူရသျဖင့္
မိမိတို႔သႏၲာန္မွာ ၿမဲေနတဲ့အရာ ဆိုတာလည္း မရွိဘူး၊
ခ်မ္းသာတဲ့အရာ ဆိုတာလည္း မရွိဘူး၊ မၿမဲတဲ့အရာ၊ ထာဝရ ေျပာင္းလဲေနတာ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ မေက်နပ္စရာ ဒုကၡေတြခ်ည္းသာ ျဖစ္တယ္၊
ကိုယ္ပိုင္တယ္, ကိုယ့္ရဲ႕အလိုက်ျဖစ္တယ္ ဆိုတာလည္း မရွိဘူး၊ 
အနတၱ သဘာဝေတြသာ ရွိတယ္လို႔
ကိုယ္စီကိုယ္စီ ဝိပႆ နာအျမင္ျဖင့္ ႏွလံုးသြင္း ဆင္ျခင္ႏိုင္ၿပီး
မဂ္ ဖိုလ္ နိဗၺာန္ရေၾကာင္း သူေတာ္ေကာင္းတရားကို 
က်င့္ႀကံႀကိဳးကုတ္ အားထုတ္ႏိုင္ၾကပါေစသတည္း။
အဂၢမဟာပ႑ိတ အရွင္နႏၵမာလာဘိဝံသ (Ph. D)
အဘိဓမၼာ ျမတ္ေဒသနာ- "စိတ္ျဖစ္စဥ္ကို ေလ့လာျခင္း" အပိုင္း(၂) တရားေဒသနာေတာ္မွ ကူးယူပူေဇာ္ပါသည္။

No comments:

Post a Comment